Hop til hovedindholdet

Fredag d. 14. august 2020 kl. 20:00 til 22:00

Fredag d. 14. august 2020 kl. 12:00

Sted

Svendborg Forsamlingshus, lundevej 2 E-F, 5700 Svendborg Svendborg Forsamlingshus
lundevej 2 E-F
5700 Svendborg

Jens Lysdal & Jacob Falgren

Arrangementsbeskrivelse

(Billetlink er nederst)

Foto:Jens Thomas
Jens (guitar & vokal) og Jakob (bas & vokal)
har i mange forskellige sammenhænge, spillet sammen i snart 15 år. Af samme grund har de opnået en musikalsk og menneskelig indforståethed der gør, at Jens sange og tekster får en helt særlig stoflighed når de spiller sammen.

Jens - sangeren, guitaristen og sangskriveren, der skriver mere og mere personlige sange (nyt dansk album på vej).

Jakob - én af landets mest efterspurgte bassister (Savage Rose, James Morrison, Trentemøller, Søren Huss, Bisse, Pernille Rosendahl). Erfaringerne fra de sammenhænge, gør ham til en mere og mere personlig og unik musiker.

Genre-mæssigt minder Lysdals musik måske mest om det svenske band Bo Kaspers Orkester – på den måde, at “musikalske kasser” ikke er noget han bekymrer sig om.

Han skifter frit og ubesværet fra roots til vals og videre til jazz og pop, alt efter hvad sangen og historien nu har bedst af. Koncerterne er derfor velartikulerede rejser gennem mange inspirerende musikalske landskaber.

Selvom det musikalske niveau er skyhøjt, foregår koncerterne altid i en meget afslappet stemning, fyldt med historier, humor og skæve indfald, og med et nærvær og en intensitet der gør, at ingen går uberørte hjem.

Ved denne koncert er den lokale guitarist Jan Schønemann gæst på flere af sangene.

Lysdal har - som en af meget få herhjemme – fået sin musik nomineret i tre forskellige lande (Grammy/USA, “Schallplattenkritik” (anmelderprisen) i Tyskland og Danish Music Awards i DK) - og det er nok heller ikke helt tilfældigt at det lige er ham der er løbet ind i sådanne udmærkelser

Han har turneret i store dele af verden, og hans albums er blevet skamrost af inden- og udenlandsk presse som bl.a. kalder ham for “én af Skandinaviens skarpeste guitarister” og hans debut-album “A matter of time” for: “et af nyere dansk pop-histories mest helstøbte værker”.

Han har indspillet med nogle af klodens bedste musikere, har tidligere i karrieren som “sideman” spillet med et hav af store danske og udenlandske artister, har arrangeret for symfoniorkestre og skrevet filmmusik og har en musikalsk spændvidde som få.

Han er iøvrigt repræsenteret med fire melodier i den kommende udgave af Højskolesangbogen.
Han har spillet på så forskellige scener som Skanderborgfestivallen, Tønder, Copenhagen- og Stockholm Jazzfestival og det Kgl Teater, men føler sig (mindst) lige så godt tilpas på de små intime steder.

Præsentationsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=SasVnoRwkRg

Anmeldelser:
“Great Dane i Texas “ -"Virtuos guitarist... vedkommende sangskriver... Knopfler elegance... vibrerende á la Tom Waits"
JYLLANDS-POSTEN

"En respektindgydende besætning og et kantet, solidt, gennemført folk- og countryalbum"
GAFFA

"Dette kunne blive Lysdal's internationale gennembrud. For EASY HEART er intet mindre end et pragt-album. Lysdal er først og fremmest en vanvittigt god guitarist - han hører til blandt de ti bedste i Skandinavien.
HEAVEN (Holland)

Lysdal er i en klasse for sig. Begavede danske tekster pakket ind i sjælfuld, amerikansk singer-songwriter-tradition fås ikke bedre end med ham. Udover sangenes individuelle kvaliteter lagde jeg også mærke til med hvilken lethed, musikerne gik ind i sangene og tilførte deres personlighed; det var ikke bare Lysdal med backing. En ubetinget fornøjelse!"
Jazz Special (Live-anmeldelse)

Sange fuld af graciøsitet der gir Lysdal plads til at fejre sin virtuositet på akustiske og elektriske guitarer og uden omveje at sigte lige ind i hjertet på lytteren med sin inciterende stemme".
Wasser Pravda (Tyskland)

“Det helt afgørende er den stærke integritet, der kommer til udtryk i Lysdals fremtræden . Der er en kerne i Lysdal's musik som er markant til stede i alt hvad han foretager sig”
Politiken

Lysdals’ nye album er dansk, dejligt og ganske overraskende. Teksterne er snu, skæve og skarpsindige og smukt udformede – ligesom arrangementerne.

Radio National (Australien)

“En finger-picking mester. Man kan høre og føle hvordan teknisk kunnen på et instrument – gennem følelser – bliver transformeret til en musikalsk oplevelse”

Concerto– (Østrig)

Et virtuost og sammenspillet band der bare ikke kunne undertrykke spilleglæde, overskud og legesyge, en række magiske musikalske passager hvor bandet nærmest forvandlede sig til én organisme”
GAFFA (Live-anmeldelse)

"Dansk perfektionist á la Clapton, Knopfler og Cale" - "It Happens To Me
Sometimes" ville gøre Knopfler misundelig" - "Alt er arrangeret ned til den mindste detalje, men alligevel lever livsglæden og eftertænksomheden i hver en forførende detalje".
B.T.

Læs mere på www.lysdal.com